Typ | KUTER GAFLOWY | |||
---|---|---|---|---|
długość całkowita: | 4,5m + 1,95m bukszpryt | |||
szerokość całkowita: | 1,45m | |||
zanurzenie: | 0,65m / 1,5m | |||
masa: | 700kg | |||
pow. ożaglowania: | 19,8m2 | |||
kadłub: | drewno na zakładkę | |||
maszt i bom: | drewniane | |||
balast: | 150~170kg (miecz chowany w balaście jak scyzoryk) |
|||
rok bud. kadłuba: | 1939 | |||
rok wodowania jachtu: | 1985 | |||
Armator: | Roman Morgaś | |||
źródło oraz więcej informacji: http://www.jachtoldtimer.pl/ |
Budowniczy: Sławomir Orłowski
W 1967 szalupka została zdjęta z traulera burtowego z serii tzw. ptaszków (min. przebudowany został z takiego traulera "Zawisza Czarny"). Szalupy były budowane najprawdopodobniej w szczecińskiej stoczni rzecznej przed 1939. Przechodziły różne koleje losu ze statku na statek, do zmiany konwencji bezpieczeństwa (SOLAS ?). Budowane w kilku wymiarach 4,05m-10 osób, 6,5m -20 osób, 8,20-30 osób, powyżej 12m - 50osób. Miały tą samą ilość klepek, wręg, takie same okucia -tylko o odpowiednio stopniowanych wymiarach. Mniejsze 4-ro i 6-ścio wiosłowe były "fabrycznie" otaklowane jako slup lugrowy, większe 10-cio i 12-sto wiosłowe jako kecz(harcerska flota Czerwonych Żagli). Zbiegło się to w czasie z zakończeniem służby "Batorego"- obiegowo przyjęło się mówić - szalupy z Batorego. Po przywiezieniu z Wybrzeża szalupka służyła na obozach szkoleniowych Białostockiej Chorągwi ZHP do nauki wiosłowania, a przy okazji zaopatrzenia obozów w prowiant. W 1978 podjęto decyzję o likwidacji z powodu wyeksploatowania, miała zagrać główną rolę w telewizyjnym show p.t. pogrzeb wikinga tj. spłonąć na wodzie. Zainspirowany bliźniaczą jednostką "Jajkiem Kolumba" wyprosiłem za cenę 200 roboczogodzin. Po uzupełnieniu ubytków w poszyciu i oblaminowaniu epoksydem rozpoczęła nowy rozdział jako SHANTY ,otaklowana jako kuter gaflowy w 1985.Pierwotne ożaglowanie -grot, fok, kliwrem ok. 12 m2 okazało się 1)za małe 2) samosterowne w bajdewindach. Nadmiar momentu prostującego (potrafi wynieść z wody faceta 85 kg siedzącego na salingu ) umożliwił zmianę w 2001 ożaglowania: dodanie stengi oraz rozwinięcie takielunku do pełnej wersji kutra (brystolski kuter pilotowy)-grot, fok, kliwer, latacz, rejkowy topsel-razem 19,8 m2. Udało się zachować samosterowność w wersji okrojonej-G.F.K. jak też i w pełnym ożaglowaniu.