• 24
  • 12
  • pokoje_1
  • 11
  • Sala konferencyjna 3
  • 13
  • 14
  • pokoje_2
  • 15
  • 16
  • Sala konferencyjna 2
  • 17
  • pokoje_3
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • pokoje_4
  • 22
  • 23

w 2015 roku - "S/Y Shanty"

shanty2 Typ   KUTER GAFLOWY
 długość całkowita:   4,5m + 1,95m bukszpryt
 szerokość całkowita:   1,45m
 zanurzenie:   0,65m / 1,5m
 masa:   700kg
 pow. ożaglowania:   19,8m2
 kadłub:   drewno na zakładkę
 maszt i bom:   drewniane
 balast:   150~170kg
(miecz chowany w balaście jak scyzoryk)
 rok bud. kadłuba:   1939
 rok wodowania jachtu:   1985
 Armator:   Roman Morgaś
źródło oraz więcej informacji: http://www.jachtoldtimer.pl/

Budowniczy: Sławomir Orłowski

W 1967 szalupka została zdjęta z traulera burtowego z serii tzw. ptaszków (min. przebudowany został z takiego traulera "Zawisza Czarny"). Szalupy były budowane najprawdopodobniej w szczecińskiej stoczni rzecznej przed 1939. Przechodziły różne koleje losu ze statku na statek, do zmiany konwencji bezpieczeństwa (SOLAS ?). Budowane w kilku wymiarach 4,05m-10 osób, 6,5m -20 osób, 8,20-30 osób, powyżej 12m - 50osób.  Miały tą samą ilość klepek, wręg, takie same okucia -tylko o odpowiednio stopniowanych wymiarach. Mniejsze 4-ro i 6-ścio wiosłowe były "fabrycznie" otaklowane jako slup lugrowy, większe 10-cio i 12-sto wiosłowe jako kecz(harcerska flota Czerwonych Żagli). Zbiegło się to w czasie z zakończeniem służby "Batorego"- obiegowo przyjęło się mówić - szalupy z Batorego. Po przywiezieniu z Wybrzeża szalupka służyła na obozach szkoleniowych Białostockiej Chorągwi ZHP do nauki wiosłowania, a przy okazji zaopatrzenia obozów w prowiant. W 1978 podjęto decyzję o likwidacji z powodu wyeksploatowania, miała zagrać główną rolę w telewizyjnym show p.t. pogrzeb wikinga tj. spłonąć na wodzie. Zainspirowany bliźniaczą jednostką "Jajkiem Kolumba" wyprosiłem za cenę 200 roboczogodzin. Po uzupełnieniu ubytków w poszyciu i oblaminowaniu epoksydem rozpoczęła nowy rozdział jako SHANTY ,otaklowana jako kuter gaflowy w 1985.Pierwotne ożaglowanie -grot, fok, kliwrem ok. 12 m2 okazało się 1)za małe 2) samosterowne w bajdewindach. Nadmiar momentu prostującego (potrafi wynieść z wody faceta 85 kg siedzącego na salingu ) umożliwił zmianę w 2001 ożaglowania: dodanie stengi oraz rozwinięcie takielunku do pełnej wersji kutra (brystolski kuter pilotowy)-grot, fok, kliwer, latacz,  rejkowy topsel-razem 19,8 m2. Udało się zachować samosterowność w wersji okrojonej-G.F.K. jak też i w pełnym ożaglowaniu.

Byjoomla Synegy Font changer Byjoomla Synegy Font changer Byjoomla Synegy Font changer

   
Joomla template by ByJoomla.com